סמל בניפלח רפאל (רפי) ז"ל

מ.א 2133855
בן  20  בנופלו

בן  מסודי ושלמה
נולד ב: קזבלנקה, מרוקו
בתאריך: כ"ז בחשוון תשי"ד  5/11/1953
עלה לארץ ב:1962
התגייס ב: מאי 1971
שרת ב: גדוד 405

נפל ב: י' בתשרי תשל"ד 6/10/1973

בקרב במלחמת יום הכיפורים בתל פארס באיזור רמת הגולן
מקום קבורתו:  באר שבע חלקה: 3  שורה: 2  קבר: 9 


אנדרטה לזכרו

אנדרטה לזכרו

אנדרטה לזכרו

רפאל בניפלח (בן-נפלא), בן מסודי ושלמה, נולד ביום כ"ז בחשון תשי"ד (5.11.1953) בקזבלנקה שבמרוקו ועלה ארצה עם הוריו בשנת 1962. הוא למד בבית-הספר "מעלות" בבאר-שבע ולאחר שהשלים את לימודיו היסודיים, עבר ללמוד בישיבת וולפסון בבאר-שבע ובבית-הספר המקיף ב', במגמה של חשמאלות. בבית-הספר היה רפי חביב על כל בני כיתתו וגם הילדים הבוגרים ביקשו את חברתו. בגלל ממדי גופו, שהיו גדולים מכפי גילו ובשל קומתו הגבוהה, לא התקשה רפי בקשירת יחסי חברות גם עם תלמידים בכיתות הגבוהות יותר. ביתו היה פתוח תמיד לפני חבריו, והוריו מספרים כי עד היום באים חברים אלה אל הבית, למרות שרפי איננו עוד. המוזיקה הייתה תחביבו העיקרי של רפי והוא הרבה להאזין לתקליטים. בכל פעם שהזמין את חבריו לביתו, נהג אביו לקנות מכספו דברי מתיקה וכיבוד, ונוהגו זה של האב, גרם לרפי אושר רב. הוא התפאר תמיד לפני חבריו כי אביו הוא בעל "נפש צעירה, כמו אחד מהחבר'ה..." רפאל התגייס לצה"ל בראשית מאי 1971 ועבר בהצלחה קורסים שונים בחיל התותחנים. ענוותנותו הייתה רבה ומעולם לא הרבה לספר על מעשיו בצבא. כאשר שאלו אותו לפרטים על תפקידו בצה"ל נהג להשיב: "אני משרת באיזה תפקיד קטן. באמת לא חשוב..." כעבור זמן, כאשר נודע כי נפל בחזית הסורית - התברר כי רבים מבני משפחתו לא ידעו אפילו כי שירת בתפקיד קרבי. במלחמת יום הכיפורים השתתף רפי בקרב על תל פארס ברמת הגולן. כשהחלה ההפגזה מיהר אל התותח שלו - אולם לא הצליח להגיע אליו. רסיס של פגז פגע בו והוא נהרג. תקופה ארוכה נחשב רפי כנעדר והוריו קיוו כי נפל בשבי הסורים. נדמה להם כי גילו אותו בתצלומים שהגיעו ארצה ממקורות שונים. אולם כאשר הגיעה רשימת השבויים המלאה מדמשק - נגוזה התקווה. התברר כי רפי נהרג בהפגזה ביום י' בתשרי תשל"ד (6.10.1973), וכעבור זמן אף זוהה כמי שנקבר כאלמוני בקיבוץ לוחמי הגטאות. השאיר אחריו הורים, ארבעה אחים ושתי אחיות. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל. הוריו תרמו לבית הכנסת שבשכונתם בבאר-שבע, ספר תורה על שמו של רפי.
נכתב ע"י יוסי קופל בתאריך 04/05/2022 בשעה 18:46:21

היום לאחר 49שנים עליתי לקברו של רפי בבית העלמין בבאר שבע לאורך כל השנים לא אזרתי אומץ והיום החלטתי לסגור מעגל אני ורפי התגיסנו באותו יום ועברנו את האחרונות יחד עד להצבתנו בגדוד405 אני בסוללה א ורפי בסוללה ב לאורך השרות כבאר שבעים שמרנו האחד על השני בגדוד עד אותו ערב ארור בפתיחת המלחמה באזור תל פארס יהיה זכרו ברוך


נכתב ע"י יפה שניידר בתאריך 28/04/2020 בשעה 09:03:31

אני הייתי נערה כבת 14 מרכסים ישוב בצפון כשהכרתי את רפי. הוא היה אז כבן 16. הוא בא לבקר את בני דודיו מהדרום החופשי הקיץ ובחגים. כתבנו ונפגשנו המון והיינו חברים. החלפנו חוויות וסיפורים רבים דרך התכתבויות מפאת המרחק. אהבנו מאוד. זאת היתה אהבת נעורים יפה ותמימה. אהבה ראשונה ואהבה ראשונה לא שוכחים. בפרוץ מלחמת יום הכיפורים רפי נהרג וזאת היתה בשורת איוב לגבי. מערכת יחסים של 4 שנים תמימות ויפות. נשארו זכרונות.......


נכתב ע"י שניידר יפה בתאריך 23/04/2020 בשעה 10:59:20

אני פעם ראשונה מעלה זאת ומצטערת כל השנים שלא עשיתי זאת. הייתי חברתו אהובתו מסוף כיתה ח ועד שהוא נהרג. היינו באותה תקופה חיילים . הוא מהדרום ואני מהצפון ונפגשנו לראשונה דרך משפחתו מהצפון. היינו חברים המון שנים.


נכתב ע"י חיים אהרון בתאריך 05/05/2014 בשעה 12:46:05

שהכרתי אותו בגדוד הייתי טירון, לא הייתי מעל חודש בבית ולא היה לי בגדים להחלפה והוא ניסה להשיג לי חופשה דרך צוות המפקדים. הוא חזר אליי ואמר שהוא לא הצליח להשיג לי חופשה כי אחד המפקדים התנגד. הוא עזר לי הרבה בצבא עד כדי כך שאני מרגיש שהציל את חיי. עד היום אני חושב עליו, יש לי תמונות שלו באלבום ולא אשכח אותו לעולם.


זכרון אישי

השאירו זכרון אישי לבניפלח רפאל (רפי) ז”ל