שבטה, חזרנו אלייך שנית

בסוף חודש מאי התארחו מעל 50 חברי עמותת "יד התותחנים" בבסיס ההדרכה החילי בשבטה וקיימו שם את האסיפה השנתית. במהלך הביקור שמעו על השינויים והחידושים שבוצעו באמצעים ובשיטות האימון, נחשפו לסימולטור החדש של החיל, וצפו בתצוגת אש לתכלית

מאת תא"ל (מיל') אורי מנוס     2018/10/31 - 16:42:31

ב-28 במאי 2018, למעלה מ-50 חברי עמותת “יד התותחנים” השכימו קום וירדו דרומה כדי לקיים את האסיפה השנתית בבסיס ההדרכה החילי בשבטה. זאת בהמשך למפגש הקודם לפני כשלוש שנים, בו שילבנו ביקור בבסיס עם התכנסות החברים.
קבלת הפנים בדמות כיבוד עשיר של ארוחת עשר שאינה מביישת מסעדת גורמה סימנה את ההתרגשות שאחזה בבסיס לקראת הגעתם של ותיקי החיל.
בשיחת הפתיחה חשף מפקד הבא”ח אל”מ עומר שרון, המשמש גם כמפקד אגד ארטילרי 425, את השינויים והחידושים שבוצעו בשנה וחצי האחרונות באמצעים ובשיטות האימון. הבסיס נערך מזה זמן להכשיר ולאמן את מגוון התפקידים של יחידות החיל, לרבות “רוכב שמיים” והיחידות המיוחדות של חת”ם.

אל”מ שרון בישר לראשונה כי מערך האיסוף והתקיפה של חיל המודיעין עובר לאחריות חיל התותחנים וגם מערך זה יוכשר בשבטה. חיל התותחנים יהיה אחראי על תהליך סגירת מעגל התקיפה כולו, מרגע רכישת המטרה ועד גמר התקיפה. פעולות שהתבצעו בעבר על-ידי יחידות האיכון באגדים הארטילריים מבוצעת היום בגדוד האיכון החילי 611. למעשה, הקת”מר הוא היום מפקד מערך האיסוף. כבר בחודש אוגוסט תוכשר בשבטה הפלוגה הראשונה של המערך.
עוד שינוי משמעותי שכבר החל תחילה באגד 282 הוא החלפת המושג “אגד” בשם “חטיבה”. בנוסף, מפקד סוללה ייקרא מעתה מפקד פלוגה, וזאת כדי להתאים את המושגים והמונחים לשאר חילות היבשה. עוד שינוי שעובר ניסוי בחטיבה 282 הוא מערך הפיקוד והשליטה. כיום, מי שמפקד בפועל על יחידות האש הוא סגן מפקד האגד, בעוד מפקד האגד הבכיר יותר צמוד למפקד האוגדה כיועץ וכמפקד על מרכז האש. בתפיסה החדשה, תהיה מפקדה אחודה בראשות מפקד האגד שתשלוט במרכז האש ובפיקוד על היחידות.

יורים מאות פגזים בלי לבזבז תחמושת
סג”ם רז ברק ממדור “מאמן הפעלת האש” סיפר כי “לפני שנה וחצי היינו מעלים את חניכי הקורסים לגבעת התצפית, מלמדים טווח באש חיה והפעלת האש. היום יש לנו סימולטור – מערכת המדמה את שדה הקרב על מרכיביו השונים באמצעים דיגיטליים”. רז הציג לנו כיצד פועלת המערכת והדגיש כי המערכת ממחישה לחניכים את מורכבות שדה הקרב בתנאי ראות קשים, בזירה מלאה בפיצוצים  שונים המקשה על זיהוי הטילים שלך, הפעלת האש בלילה, התאמת סוג התחמושת בהתאם לאופי המטרה. בכל תהליך יש בקרה ומתקיים דיון עם המדריכים לניתוח התוצאות.
חלק מהוותיקים מחייכים וזוכרים סיפורים עתיקים יותר משנות בה”ד 9 בצריפין, על איך היינו לומדים טווח והפעלת אש. גם לנו היה אז “סימולטור”: באחת הכיתות יצרו בור ומעליו בד יוטה מצויר מפה טופוגרפית. אחד החניכים היה יורד מתחת לבד היוטה עם סיגריה בוערת ולפקודת המדריך נושף את עשן הסיגריות כלפי מעלה. החניך המתורגל היה צופה את העשן ונותן תיקוני אש ביחס למטרה. המעשן היה מסיט את פליטת העשן מפיו לפי הוראות החניך.
עד לכניסת הסימולוטור שמדמה סוללת תותחים היורה עשרות ומאות פגזים, צוות תומ”ת לא יכול היה להתאמן כראוי בירי בקצב הנדרש ובאיכות הרצויה לכלל התפקידים בצוות.
סג”ם עדי כספי, הקצין המופקד על “מאמן הסוללה”, מספר: “הסימולטור מתרגל את לחימת אנשי הצוות והסוללה בירי כמו בשעת קרב. התרגול מצולם כך שבסוף האימון אנשי הצוות יושבים עם המדריכים מול מסך הטלוויזיה, צופים ביחד ומאבחנים את הליקויים. במערכת ניתן לירות בכל סוגי התחמושת ירי מסיבי שבעבר לא היה ניתן לעשות. לתומ”תים המוצבים פה הוחלפו הקנים כך שיוכלו לדמות ירי של פגזים. הפגזים נכנסים לקנה כמו בתותח רגיל.
עד עכשיו התקיימו שני אימונים, כאשר בראשון השתתף גדוד המילואים 403. כל סוללה התאמנה במשך יומיים והתמקדה תחילה ברמת הפרט בצוות, ולאחר מכן ברמת הסוללה. מי שתפעלו את האימון היו מדריכות הסימולטור ביחד עם חברת “בגירה”. בכל הפעלה דרוש חונך אחד צמוד לפחות, וכדי לקבל חניכה איכותית משתדלים להצמיד אפילו שניים.
כבר בשבועות הקרובים יחלו יותר ויותר חיילים בהכשרות להתאמן בסימולטור, ובשנה הבאה אף עתיד להיפתח אחד נוסף בצאלים. “הייעוד של המאמן בשבטה מתמקד באימון המתקדם ובהכשרות המפקדים, וזה שיוצב בצאלים יהיה מיועד בעיקר למילואימניקים. למאמן הזה יש את כל היכולות של תומ”ת אמיתי, כך שהחיילים מתרגלים ברמה זהה למה שהם עושים בפועל, ורואים בדיוק איך הם עומדים להילחם”.

מכ”ם אחד מחליף מאות אנשים
בסמוך לפלגת התותחים ניצב לו “מכ”ם רז”. סרן שרון לוי, רמ”ד איכון בבסיס, סיפר על תכונות המכשיר שנותן מענה לאיתור יציאות ונפילות ולטווח. המכ”ם כבר מבצעי מספר שנים בצפון הארץ ובדרומה, ופעל בשיתוף פעולה מלא עם מערכת “כיפת ברזל”. בוגרי גדוד האיכון שבינינו ששמעו שצוות המכ”ם אינו מגיע ל-20 איש אפילו, עשו חישוב מהיר שכדי להגיע למרחב הפעולה של המכ”ם הם היו צריכים לגייס מאות חיילים, שלא נדבר על כלי הרכב הרבים והאמצעים שלא היו מספיק יעילים.
סגן נאהב חן, קצין החינוך של הבסיס, הזמין אותנו להצגת אש לתכלית. כדי שנחווה את מציאות שדה הקרב, הצעיד אותנו באדמת הלס של שבטה מאות מטרים עד לעמדת הירי של פלגה מגדוד 55. מיד הצמדנו אטמי אוזניים ולקחנו מרחק מהתומ”ת. הבחנו שחסרים מוטות כיוון ותהינו איפה המכוון הסוללתי. פקודות המסו”ל היו קצרות וברורות, והירי היה מדויק. לא חכמה, גם אנחנו מכירים את כל הגבעות של שבטה, אבל למרות זאת, היה מרשים.
התחמקתי מרעם התותחים ונסוגתי לקרבת המ”פיק. נכנסתי למפי”ק ולא מצאתי זכר ללוח הארטילריה. הכל דיגיטלי.

יחי הדור צעיר
במהלך הביקור פגשתי בחייל מחייך ושתקן שעל כובעו כתובת “ריפטין”. “האם יש לך קשר לקתמ”ר לשעבר רועי ריפטין?” שאלתי ישירות. “כן, אני בנו”, ענה מבלי להוסיף.
שמו ערן והוא משרת בתפקיד משנה טכני. לשאלתי מדוע בחר בתותחנים ענה ערן: “כבר מגיל צעיר אני מתלווה לאבא, וכשהגיע הצו הראשון היה ברור לי שאגיע לתותחנים. לתפקיד משנה טכני המליץ לי אבא ואמר שזה הכי מעניין, והוא לא טעה”.
לידו מתבוננת בשיחה מהצד חיילת, גם היא משנה טכני בסוללה. שמה רוני והיא מצור נתן.
“איך את מגיעה לתותחנים?” שאלתי את רוני, שהשיבה: “לא ידעתי שום דבר על התותחנים לפני הגיוס. מספר חברות סיפרו לי באופן כללי, לא התרשמתי שזה משהו מיוחד ואמרתי ‘ננסה’. אבל היום אני סבורה שלא יודעים מספיק בצה”ל על החשיבות של חיל התותחנים כפי שאני יודעת היום, וצריך לעשות משהו בנידון”.
לסיום, שאלתי את שניהם את השאלה השגרתית בכל הזדמנות: “האם תרצו להתקדם בתפקידים בחיל?” רועי השיב כי לדעתו ימשיך לקורס מפקדים ואולי גם לקצונה. רוני הצטנעה ואמרה “אם יחשבו שאני מתאימה, לא אתנגד להתקדם בתפקידים”.
את הסיור והביקור בבסיס חתמה ארוחה מרשימה מעשה ידי סגל המטבח, ששלחה את חלקנו להעלות את צילומי המנות לאינסטגרם. גם שומרי המשקל שבינינו לא התאפקו וניסו את כל המנות המיוחדות שהוגשו לנו.
תוך כדי הארוחה התרגשנו לראות את פגישת פרופ’ אברהם פרידמן עם נכדיו המשרתים בבסיס: סגן דורון ארטנר, מפקד פלגה בהכשרת הלוחם, וטור’ עילאי כהן פרידמן, שנמצא בתחילת דרכו בחיל. (בנו של אברהם, דוד פרידמן ז”ל, נפל בעת שרותו בגדוד 405 ב-19 בפברואר 1984).

האסיפה השנתית
לאחר הארוחה התכנסנו לאסיפת חברי העמותה, בעיקר לצורך אישור תקציב העמותה.
תא”ל (מיל’) אברהם בר דוד נבחר כיו”ר זמני לצרכי ניהול האסיפה. בר דוד ביקש לכבד בקימה את חברי העמותה שנפטרו במהלך השנה האחרונה, ואלו שמותיהם: אליהו גוליק, אליהו דליות, אריאל פורת, יעקב רשף, יצחק זימן, עוזי לגרמן וראובן דוידי, זכרם לברכה.
בני קרת, חבר ועדת הביקורת, הציג את התקציב והדוחות הכספיים ולאחר שאלות של מספר חברים אושר התקציב.
בר דוד ציין את הפעולות והישגיו של יעקב ארז שסיים את תפקידו כמרכז התרומות והפורום העסקי-חברתי. כן הוסיף כי חברנו משה הראל הסכים לשאת בתפקיד באופן זמני עד שימצא מחליף קבוע.
בהמשך נערכה הצבעה לבחירת יו”ר העמותה לשנה נוספת. האסיפה בחרה ברוב מוחלט את תא”ל (מיל’) דני כסיף, בברכת הצלחה.
תא”ל כסיף סיכם את שנת הפעילות הקודמת שבמרכזה כנס שבעים שנה לחיל התותחנים, וכן הציג את המשימות העומדות בפנינו בשנה הבאה, ביניהן השלמת תכנית “שביל התותחנים” – 21 קבצים המפרטים מסלולים ותכני מורשת של מספר קרבות במהלך 70 השנים שחלפו שבהם השפיעו התותחנים על תוצאות הקרב.
דני הודה למפקד הבסיס על האירוח, הסיור והביקור המאלף.
האסיפה ציינה את יום הולדתו השמונים של אברהם בר דוד ואיחלה לו בריאות והמשך פעילות ברוכה בתרומתו המשמעותית לעמותת “יד התותחנים”.
תודה וכל הכבוד למארחים ולמארגנים, ומי שלא הגיע הפסיד.
***
בהכנת כתבה זו השתתף משה דולב.
צילומים: אורי מנוס ומשה דולב