פלוגת התותחנים “שנולדה” לפני שנה – יוצאת לתעסוקה מבצעית ראשונה

לפני יותר משנה, חשפנו בפניכם את תפקיד הלחימה החדש בחיל התותחנים שמשלב בתוכו יכולות מתקדמות של איסוף ותקיפה רשתית. כעת, הלוחמים שסיימו את מסלול ההכשרה ביחידת "דיה", מרכיבים את פלוגת האת"ר הראשונה בצה"ל ועולים לתעסוקה מבצעית בגבול לבנון באוגדה 91. הצצה לרגעים הנבחרים של הפלוגה שעושה היסטוריה

    2020/01/06 - 12:54:34

כבר תקופה ארוכה שלוחמי פלוגת האת”ר (איסוף תקיפה רשתית) בחיל התותחנים מתכוננים לקראת הרגע שיביא לידי ביטוי את היכולות המקצועיות שרכשו מרגע הגיוס ועד עתה – הרגע בו יעלו לקו בגבול לבנון לאחר שנהפכו לפלוגה מיוחדת. והנה, הרגע הגיע, אך העבודה רק מתחילה. במהלך השבועיים הקרובים הם יצטרכו להכיר את הגזרה על בוריה ולדעת איך לעבוד יחד עם הגורמים השונים – כדי לאתר, לתקוף ולנטרל את האויב במלחמה הבאה.

“פלוגת האת”ר (איסוף תקיפה רשתית) שייכת ליחידת האת”ר שבחטיבת האש 215, ומורכבת מלוחמי תותחנים שעברו את מסלול ההכשרה “דיה” במשך שמונה חודשים בשבטה”, מציג מפקד הפלוגה, סרן עומר בורגר, “התפקיד שלה הוא לתפוס מרחב אויב ולהפעיל את כל גורמי האש והאיסוף שיש לו להציע. יש ביכולתה לתקשר עם סוללות ארטילריות, מטוסי קרב, מרגמות, טנקים, תצפיות ועוד. יחד עם כל הגורמים הללו היא עומדת במשימת איתור והשמדת האויב”.

הפלוגה המיוחדת ומרובת היכולות הזו, היא הראשונה להיפתח במתכונת מבצעית שמתעסקת בביטחון השוטף. בשביל להגיע הכי מוכנים שיש, היא קיימה אימון מבצוע באזור. “האימון הורכב משני חלקים, חלקו הראשון בחן את היכולות האופרטיביות של לוחמי הפלוגה ואת מוכנותם ללחימה במתאר צפוני”, הוא מפרט, “בדקנו בעיקר איך הפלוגה משתלבת ועוזרת לכוחות באזור למצות את כל יכולות האיסוף והאש שלה”.

החלק השני של האימון, התמקד במשימת ההגנה של הלוחמים בשגרה – תפיסת קו באוגדה 91. “תרגלנו את כל מה שיצטרכו הלוחמים לעשות בפועל”, הוא מציין, “עבודה עם יחידת רוכב שמיים, הסוואה, הפעלת אש ואיסוף על מרחב אויב”.

במהלך השבועיים האחרונים, נכנסת בהדרגה הפלוגה לפעילות בגזרה, ויחד עם גדוד האיסוף 869 (תחתיו היא פועלת) היא מתחברת לכל גורמי המקצוע, צוברת ידע ובעיקר מתכוננת לבצע משימות מבצעיות מעבר לגבול לבנון. “המשימה העיקרית שלנו היא לחשוף את האויב בגבול, להפעיל אש בעת התראה ולהשמיד אותו”, קובע מפקד הפלוגה, “הלוחמים יצטרכו לשהות זמן ממושך בעמדותיהם, להכיר את המאפיינים השונים במרחב, ללמוד את גורמי האש בגזרה, לעבוד איתם בהרמוניה וכמובן להכיר את האויב. כל זאת כדי לשפר את המוכנות שלהם לקראת זמן אמת”.

כמעט כמו כל שאר הפלוגות בצבא, גם פלוגת האת”ר תעבוד במתכונת של 17/17 (17 שבועות אימון ו-17 שבועות קו), שתאפשר לה לקחת חלק בתרגילים של האוגדה האורגנית אליה היא משתייכת – 162, ולהתאמן עם כוחות שתפגוש בלחימה. “ההכשרות בינתיים ממשיכות, ובחודשים הקרובים תפתח פלוגת את”ר מבצעית נוספת בגדוד 611 שבאוגדה 36, ותחליף אותנו בקו בזמן שנהיה באימון”.

לדבריו של סרן בורגר, המשימה שבפניה הפלוגה עומדת גדולה ומשמעותית ביותר. “הלוחמים הם בעצם סוג של חלוצים, ויש לזה השלכה משמעותית על עתיד הפעילות בגזרה”, הוא מדגיש, “אנחנו נגבש תורת לחימה, עקרונות יסוד ואופן פעולה, נסיק מסקנות ונמליץ המלצות לפלוגות שיגיעו לכאן אחרינו כדי שתהליך הכניסה שלהם יהיה פשוט ויעיל יותר”.

“אנחנו גאים להיות הראשונים ביחידה שמבצעים את משימת ההגנה של חטיבת האש ולהיות פורצי דרך שמוכיחים את חשיבותו של מערך האת”ר”, הוא מתגאה, “הלוחמים מצפים להתחיל להתחכך בשטח, להכיר את האויב, וכמובן להגן על הגזרה ועל תושבי הצפון”.