פגיעה מדויקת: חטיבת האש 215 ניסתה את הרקטה המשודרגת

חטיבת האש החדשה של צה"ל ערכה ניסוי אש ברקטות רומח שהוכיח את שדרוגי המערכת - מדויקות יותר וקטלניות גם מטווח של עשרות ק"מ. לראשונה נערך גם תרגיל חטיבתי נרחב בבקעה שדימה מלחמה בחיזבאללה, עם יותר אמצעי גילוי וזיהוי ומזל"טי רוכב שמיים

    2019/12/11 - 13:08:42

פגיעה מדויקת ביעדים בטווח של 40-30 ק”מ. רקטות הרומח המתקדמות, שנכנסו לשירות בצה”ל בשנים האחרונות, עברו שדרוג שיאפשר לחיל התותחנים לכסות למשל את רצועת עזה מקצה לקצה, בלי להתבסס רק על חיל האוויר. חטיבת האש 215 החדשה של התותחנים ביצעה לפני כחודש וחצי אימון ירי ברקטות הללו, ובשבוע שעבר קיימה תרגיל חטיבתי ראשון מסוגו מאז שהוקמה לפני כשנתיים, שדימה לחימה בחיזבאללה בתרחישים שונים.

אף שלא נורתה עדיין מבצעית, רקטת הרומח הוכיחה בתרגיל שנערך בדרום את שדרוגי המערכת שלה, המאפשרים פגיעה מדויקת ברמה של פחות ממטרים ספורים במטרת מבנה או יעד מבוצר, מטווח של כ-40-30 ק”מ. קצין בכיר בחטיבת האש הסביר ל-ynet שהרקטות ייעודיות לא רק לזירה הצפונית, אלא גם ליעדי טרור נקודתיים שיותקפו ברצועת עזה, בעיקר במבצע נרחב או במלחמה. בכך תאפשר חטיבת האש כיסוי מלא, מקצה לקצה, של יכולות תקיפה זמינות ומיידיות בהספקים גדולים מבלי להתבסס רק על חיל האוויר, איסוף וטיווח של מטרות ואמצעים מתקדמים לסגירות מעגלים של דקות בודדות, מסימון והפללת המטרה ועד להשמדתה. הרומח הוא פיתוח של אלביט מערכות.

האימון של חטיבת האש החדשה של אוגדת החוד הסדירה 162 שנערך בבקעת הירדן כלל גם משימות תקיפה עצמאיות – ולא רק סיוע לכוחות המתמרנים. התרגיל התמקד בזירה הצפונית והיה שלדי ברובו. מטרתו הייתה לבחון את המשימות שיקבלו מפקדות החטיבה, שהוגדרה בעבר כאגד ארטילרי. לאורך ימי התרגיל הופעלו גם כוחות החטיבה בשטח: יחידת “רוכב שמיים” הטיסה את המזל”טים שלה לאיתור יעדי אויב, וכוחות תצפית וזיהוי מטרות מיחידת האת”ר (איסוף ותקיפה רשתית) של החטיבה נפרסו בשטח, אחרי התקדמות אל היעדים שסוכמה לכ-40 ק”מ.

“לראשונה תורגלנו כיחידה משימתית, עם סנסורים בשטח ואמצעים נוספים”, הסביר קצין מהיחידה. “אחזנו תאי שטח שאליהם אנו מסוגלים לכוון את כל סוגי האש”.

לוחמים ולוחמות מהחטיבה חברו באחרונה גם ליחידות אחרות. שלושה צוותים שמפעילים את המזל”ט הקטן נשלחו לתרגיל הנרחב שערכה חטיבת הקומנדו בשבוע האחרון בקפריסין. “תרגלנו שם לחימה בעומק עם הכוחות המיוחדים, מה שמעיד שהיחידה והחטיבה במגמת התעצמות של יכולות ואמצעים”, הוסיף הקצין.

במשימות הבט”ש נפרסו לא פעם בגבול ברמת הגולן בשנים האחרונות כוחות מחטיבת האש, בעיקר סוללות ארטילריות, בימי מתיחות מול הזירה הסורית. התרגיל החטיבתי דימה בעיקר הפעלה מהירה ועוצמתית, גם בסוללות התותחים המתנייעים, אל מול חיזבאללה. “באירוע תקרית הנ”ט ליד אביבים בספטמבר האחרון, כוחות החטיבה ירו כ-100 פגזים לעבר מקורות הירי”, סיפר קצין בכיר בחטיבה. “יש לנו יכולות להתמודד באש גם מול כוחות רדואן של חיזבאללה, המיועדים להתקדם לעבר הגבול כדי לנסות לחדור לישראל”.