מערך ההכשרה בחת”ם משתדרג

מסלול ההכשרה של חיל התותחנים עובר מתיחת פנים שנכנסת לתוקף כבר מהמחזור הקרוב. החל מהתנסויות מעשיות בסימלוטורים חדשניים, דרך העצמת החוויה המבצעית ועד לחידוש של פרק האימון. בראיון לאתר צה"ל מסביר קתמ"ר תא"ל אבירם סלע על השינויים במסלול ההכשרה

מאת מערכת תמיד תותחן     2019/04/14 - 12:28:14

בתחילת חודש אפריל יצא לדרך שינוי במסלול החיל התותחנים כחלק מתוכנית רחבה שנעשתה בשנים האחרונות בחיל התותחנים בשם “אש להמונים”.
“השינוי הוא תוצאה של התבוננות פנימית שלנו על החיל”, מדגיש קצין תותחנים ראשי, תא”ל אבירם סלע. “מצאנו שיש מפקדי מחלקות, חטיבות ואף דרגים בכירים, שלא התנסו וחוו מספיק פעילויות מבצעיות כפי שהיינו רוצים ומצפים. זה לא מצב סביר, והוא חייב אותנו לעשות שינוי”.
בעבר, לוחם תותחנים היה עובר ארבעה חודשי טירונות והכשרה בסיסית בשבטה ועוד ארבעה חודשי אימון מתקדם באותו הבסיס. רק כשהיה מגיע לגדוד, מסביר תא”ל סלע, הוא התחיל לקחת חלק בפעילויות מבצעיות כאלה ואחרות. לעומתו, מי שנמצא מתאים לפיקוד ישירות אחרי האימון המתקדם, לא תמיד צבר ניסיון רחב בתעסוקה מבצעית.
כדי שגם מפקדי העתיד יגיעו בסופו של דבר לתפקיד עם היכולות הגבוהות ביותר, המתכונת החדשה קובעת שכבר בשלב ההכשרה הבסיסי ייחשפו הלוחמים לתכנים המקצועיים, ויתנסו בסימולטורים השונים, כדי לאפשר לאימון המתקדם להיות כמה שיותר מבצעי, פרקטי, מדויק ומותאם למשימה. “כדי להתמקד בתכנים כבר בשלב הזה, היינו צריכים לארגן מחדש את שבטה ואת ההכשרה”, מספר תא”ל סלע, “הסרנו אילוצים מנהליים בבסיס, כמו שמירות ותורנויות, והקטנו את גודל הצוותים כדי לאפשר חניכה הרבה יותר אישית ומקצועית”.
האימון המתקדם יתקיים כעת במסגרת היחידה המקצועית, ולא בבסיס שבטה. הלוחמים, יחד עם מפקדי ההכשרה שלהם, יעלו לגדוד וירכשו מיומנויות לחימה תוך כדי פעולה. “הם יצטרפו למשימה המבצעית שאותה הגדוד ממלא באותה תקופה, בין אם זה אימון או תעסוקה מבצעית באיו”ש וסיני”, מחדד תא”ל סלע. “בתום ארבעה חודשים, הם יסיימו מסלול כבוגרים באופן רשמי, כשהיתרון המובהק שלהם הוא ההתנסות המבצעית בגדוד שכבר רכשו, אחרי סה”כ שמונה חודשים במערכת הצבאית”.
גם המפקדים והגדודים שיקלטו את הלוחמים החדשים מבינים שהמהלך מהותי להתפתחות החיל, ומחשבים מסלול מחדש לקראת בואם. “המפקדים עברו חמישה שבועות הכשרה לקראת שמונת החודשים הקרובים והגדודים מתודרכים היטב”, מבטיח קתמ”ר. “הכנת המפקדים ובקיאותם בתהליך הן עניין קריטי להצלחת המשימה”.
“חיל התותחנים”, מדייק תא”ל סלע, “הינו חיל רחב ומגוון שמכיל בתוכו שבעה מערכים – תותחים, רקטות, מכ”מים, כטמ”ם, הפעלת אש, ואת”ר (איסוף תקיפה רשתי). כל מערך מהווה עולם תוכן ייחודי ועשיר ומשרת את צה”ל בדרכו שלו. חשוב לנו לחדד את ההכשרה עבור כל לוחמי החיל”.
מסלול ההכשרה בצורתו המחודשת תקף כבר למחזור החדש, שהתגייס ב-1 באפריל, אך לא יהיה רלוונטי לכל הלוחמים בו. “כיום, ישנם ארבעה מערכים שמודל הכשרה זה מתאים להם: המערך הקני, הארטילרי, הרקטי והמכ”מי”, הוא מפרט, “ואילו שאר המערכים, כמו רוכ”ש ובית ספר לאת”ר (איסוף תקיפה רשתית), נשארים במודל הישן של הכשרה בסיסית ואימון מתקדם”.
המטרה של כל השינוי הזה, בסופו של דבר, היא ייעול חיל התותחנים והכנתו לשדה הקרב המודרני. “גם בלחימה וגם בשגרה, הכשירות של מפקד שצבר רקע מבצעי רב במהלך הכשרתו, תהיה שונה לחלוטין מזו של אחד שעומד מול אתגרים מבצעיים בפעם הראשונה”, קובע תא”ל סלע, “ולכן אנחנו שמים את הדגש כבר מההתחלה על השתפשפות הלוחמים בתחום”.
ומה לגבי הלוחמים מהמחזורים הקודמים? לדברי קתמ”ר, באוגוסט הקרוב ייכנסו ליחידה נציגים משני המסלולים – הלוחמים שעברו שמונה חודשי הכשרה ועולים לגדוד, וכן הלוחמים שהעלייה לגדוד היא חלק מהכשרתם: “הפער בין השניים לא יהיה מורגש, כי בסופו של דבר הם עברו את אותם התכנים, רק בתבניות זמן שונות”.
למתגייסים החדשים עצמם, תא”ל סלע מבטיח שירות מפתח ומשפיע עם האנשים האיכותיים ביותר שהחיל מצרף לשורותיו. “הייתי רוצה להתחלף איתם”, מתבדח תא”ל סלע ומסיים: “הם מגיעים למערכת שתיתן להם הזדמנות אדירה לשלב לחימת חוד, ויכולות טכנולוגיות ואישיות. החומר האנושי שמרכיב את החיל הוא זה שמייחד אותו. אני גאה בהם מאוד, ומאחל להם הצלחה רבה”.
 
פרסום ראשון: מירב בראל, אתר צה”ל