מחזור נוב’ 18 מצטרף למשפחת התותחנים

מאות לוחמים עתידיים התגייסו היום לשורות חיל התותחנים. "החיל מקבל אליו את האנשים הערכיים ביותר והאיכותיים ביותר שיש", אמר קתמ"ר, תא"ל אבירם סלע, בראיון לגלי צה"ל

מאת מערכת תמיד תותחן     2018/12/03 - 16:48:03

מאות לוחמים עתידיים התגייסו היום (ב’) לחיל התותחנים. במסגרת היום המיוחד, התראיין קצין תותחנים ראשי תא”ל אבירם סלע לגל”צ והעיד על ההתרגשות הרבה בחיל.
הצורך בחיל התותחנים בשדה הקרב העתידי הוא חד משמעי, אמר הקתמ”ר בהתייחסו לסוגיית הרלוונטיות של החיל במאה ה-21. “חיל התותחנים הוא חיל התותחנים ולא חיל התותחים. תותחים שמהווים יכולת סטטיסטית הם רק אחת מיכולות רבות ומגוונות של מערך האש היבשתית. כל היכולות האלו נמצאות אצלנו בחיל. אנחנו יודעים להתאים את עצמנו גם בהקשר המערכות שלנו וגם בהקשר החימושים שלנו לכל שדה קרב”.
לדברי תא”ל סלע, חיל התותחנים למעשה מורכב מחמישה חילות שונים. “מערך התותחים הוא מערך אחד המהווה גם את המורשת שלנו ולכן על שמו אנחנו קרויים. יש אצלנו גם מערכות רקטות ומערכות טילים מתקדמים, מערכות מכ”ם, מערכות כלי טיס בלתי מאוישים, או מאוישים מרחוק, שמשרתים את זרוע היבשה. כל המערכות המתקדמות של יכולות תלולות מסלול מן היבשה ואל היבשה נמצאות אצלנו בבית”.
“מאחר ואנחנו חיל רב-מערכי, מסלולי השירות מאוד מגוונים,” מרחיב קתמ”ר על מה שמצפה למתגייסים הטריים. “כיוון שכולם לוחמים, כולם מתחילים את הכשרתם בכשירויות גנריות של הכשרת הלוחם ביבשה: טירונות, אימון מתקדם וכיוצא באלו. משך המסלול נע בין שמונה חודשים למערכים הפשוטים יותר עד 12 חודשים למערכים המורכבים יותר.
“כולם יגיעו אלינו לבסיס ההכשרה המרכזי שלנו בשבטה בדרום הארץ, שם יבצעו את הטירונות ואת קורסי המקצועות השונים ומשם יתפצלו לבתי הספר האחרים של החיל ללמידה והטמעה של המקצועות הפרטניים ברזולוציה של מערכים. לאחר מכן יתפתחו במסלולי הפיתוח לפיקוד, לשירות ביחידות המבצעיות השונות והמגוונות בכל רחבי הארץ. מצפה להם אתגר מרתק – ודאי שונה מהתקופה בה אני הצטרפתי לחיל התותחנים לפני למעלה משניים וחצי עשורים. היום העסק קצת אחר”.
האם העסק אחר בגלל ההתפתחות הטכנולוגית או גם בגלל ההתפתחות של היחס לחייל וללוחם?
“קצת מכל דבר. ראשית בהקשר הטכנולוגי, המערכות שנדרשים החבר’ה אצלנו להפעיל היום מאתגרות מאוד ולכן אנחנו ניחנים באיכות מאוד מסוימת של אנשים. זה מה שמייחד אותנו – השילוב בין הלוחמנות, ההתמודדות עם האתגרים בכל הזירות והחזיתות וכל סוגי הפעילות, לצד הצורך להפעיל טכנולוגיות מתקדמות מאוד ומאתגרות מאוד. עניין נוסף, ואני חושב שזה נכון לכלל הצבא, ודאי לזרוע היבשה, הוא מקומו של הלוחם וההסתכלות עליו כמי שבסופו של דבר יביא את התוצאה המבצעית. לכן כך אנחנו מתייחסים אליו, כך אנחנו מכשירים אותו, וכך אנחנו מצפים ממנו לאתגר את עצמו”.
למרות הטכנולוגיה המתקדמת והמערכים האיכותיים אותם מפעיל החיל, תא”ל סלע מקפיד על כך שהמתגייסים החדשים יידעו שטכנולוגיות לא מנצחות מלחמות, אלא אנשים. “בראש ובראשונה, ההבנה שלהם את המרכזיות שלהם בתוך כל הדבר הזה שנקרא מדינה ובתוך כך צבא, היא החשובה מכול. החיל מקבל אליו את האנשים הערכיים ביותר שיש והאיכותיים ביותר שיש. הם מגיעים למקום שחורת על דגלו את העניין הערכי.
“אנחנו במהפכה משמעותית מאוד בשנים האחרונות בהקשר הזה, גם בהיבט המוטיבציה להגיע אלינו, מה שהופך את היום הזה למאוד מרגש עבור כולנו, ובוודאי לי באופן אישי”.
נאחל בהצלחה למתגייסים החדשים, וברוכים הבאים למשפתחת התותחנים!