חיל התותחנים משנה דוקטרינה

חיל התותחנים מחליף דוקטרינה ותרבות מוסדית במעבר משחקן משנה במלחמת תמרון לשחקן מוביל בתקיפות אש מנגד מדויקות

מערכת תמיד תותחן     2014/03/23 - 10:41:23

רק לפני שנה, חיל התותחנים עיצב הצהרת משימה חדשה ודוקטרינה למעבר מתפקידו המסורתי של סיוע אש לכוח יבשתי מוביל המספק תקיפות אש מנגד (Stand Off). היום חיל התותחנים שואף לדיוק של “ירייה אחת, מטרה אחת” בטווחים ארוכים במיוחד, כאשר אש רוויה נדחקת למעמד מדרגה שנייה.
“בסופו של דבר, אנחנו מחליטים שכרכיב אינטגראלי ומרכזי של כוחות היבשה, אנו מתבקשים לראות עצמנו בראש ובראשונה כארגון תומך המאפשר לצבא להשיג את מטרותיו”, אמר תא”ל רועי ריפטין, הקתמ”ר, לאתר defense news. “במקביל, אנו נבנה יכולות על מנת לאפשר אמצעים מדויקים עבור תקיפות אש מנגד”.
במשך שנים, חסידי חיל התותחנים, כולל ריפטין, ראו במערכות קרקע רשתיות כאופציה למגוון תרחישים הדורשים תקיפות אש מנגד מדויקות. בראיון שערך בסוף חודש פברואר, הוא הודה כי החזרה לתפיסת הסיוע המסורתית “הייתה קשה לבליעה” בקרב חברי קהילת התותחנים.
“אנו עדיין רודפים אחר החזון”, אמר ריפטין על התוכנית שעוצבה מחדש. “אבל בסופו של דבר, אני מבין שהחיל יהיה יותר משמעותי אם נמשיך להדגיש את אלמנט הסיוע”.
טילי בעלי דיוק טוב דיו
מהפכת הדיוק של חיל התותחנים היא אחד מן הנושאים בהם יעסוק כנס האש הבינלאומי השלישי בנושא “הפעלת אש מושתתת רשת בסביבה דינאמית” שיתקיים ב”בית התותחן” ב-19-22 במאי.
במסגרת השמת הדגש על דיוק, חיל התותחנים ייעד רקטות מדויקות חדשות של תעש כנשק הנבחר לגישור בין הצרכים המידיים לתוכניות עתידיות לתקיפות אש מנגד.
הרקטה החדשה, “רומח”, מתוכננת לפגוע בדיוק של 5 מטר בירי ממרחק 35 קילומטרים. לאחר פריסה מלאה של הרקטות, הרומח יציעו אלטרנטיבה מדויקת לטילים לא מונחים ולפגזי ארטילריה אשר השימוש בהם – גם כאשר הינו במסגרת החוק הבינלאומי – הופך יותר ויותר אינו מתאים ללחימה אורבאנית.
משוגרות ממערכת שיגור רקטות רב־קנית (מנתץ), ריפטין שיבח את הרומח כ”פתרון מעולה ופרגמטי” למעבר מנשק סטטיסטי, אשר מהווה 95% מהכוח של החיל, ונוטה הרבה יותר לגרום לנזק סביבתי.
“הצורך שלנו לפעול באזורים בנויים דורש שינוי כולל מנשק סטטיסטי למלאי חדש המבוסס על דיוק”, אמר ריפטין. “אבל כיוון שנשק בעל רמת הדיוק הטובה ביותר יקר מאוד, אנו צריכים ללכת על יכולות חסכוניות שאולי לא יהיו הטובות ביותר, אבל הן טובות מספיק”.
התוכנית הרב שנתית של צה”ל קוראת לרכש רחב של המערכת של תעש. החברה עובדת על סיפוק 1,000 רקטות כדי לסייע בפריסת סוללת ה”רומח” הראשונה בצה”ל בנובמבר.
תא”ל ריפטין הוסיף ואמר שחיל התותחנים משרטט את התפיסה המבצעית לפעולות ה”רומח” לאור סיכום מוצלח של מבחני שדה קפדניים.
“היא (רקטת הרומח) הוכיחה עצמה במונחים של דיוק”, אמר. “הטווח הוא מעט קצר ממה שרצינו, אבל היא עדיין נורית פחות או יותר לגבולות של מחלקה. ומכיוון שהיא משתמשת במשגר מנתץ שגרתי, אנו לא זקוקים לשינוי פלטפורמות או כוח אדם. הדבר היחיד שאנחנו משנים זה תהליך ההסמכה”.
ריפטין אמר שרקטת הרומח תואמת לדרישות עבור סיפוק סיוע אש לכוחות המתמרנים ועבור מיקוד מדויק של פגיעה בשתי קומות מבנה במבצעי אנטי-טרור אורבאניים. “זו האפשרות האידיאלית של ‘מספיק טוב’ שמאפשרת לנו ליהנות משני העולמות במחיר סביר”.
 
***
כנס האש הבינלאומי השלישי בנושא “הפעלת אש מושתתת רשת בסביבה דינאמית”, יתקיים ב”בית התותחן” ב-19-22 במאי.
הכנס מהווה פלטפורמה להחלפת ידע וניסיון מבצעי מצטבר בין צה”ל וצבאות זרים ובמה למפגש ויצירת שיתוף פעולה בין נציגי הצבאות השונים. הכנס ידון בלקחים שהופקו ממקרי בוחן אחרונים בתחום הפעלת האש בארץ ובעולם. בין הדוברים: קצינים בכירים בצה”ל,שרי ממשלה, נציגים מכוחות מזוינים בינלאומיים אחרים, בכירים בתעשיות וחוקרים.
להרשמה ופרטים נוספים לחצו כאן