חברי עמותת יד התותחנים בביקור באגד 215

בשבוע שעבר התארחו מעל 50 מחברי העמותה בבסיס עוצבת "עמוד האש" ובגדוד "דרקון". במהלך הביקור קיבלו המשתתפים סקירה על פעילות האגד ועל התוכניות לעתיד, זכו להדגמה של כלי רכב ואמצעי לחימה חדישים, ויצאו לסיור רכוב במרחב הפעילות של גדוד 55 על קו התפר

מאת רס"ן (מיל') סימן טוב שגיא     2019/02/04 - 13:25:04

ביום שלישי שעבר, 29 בינואר 2019, התארחו מעל 50 מחברי העמותה בבסיס עוצבת “עמוד האש” (אגד 215) ובגדוד “דרקון” 55, במסגרת ציון 70 שנה לחיל התותחנים. מחנה העוצבה שוכן בגדה המערבית, סמוך להתנחלות יקיר.
מפקדת העוצבה הכינה לנו קבלת פנים מאירה עם הגיענו למחנה – צילום קבוצתי ממנו הוכנה מזכרת לכל אחד מהמבקרים, מזכרת אותה קיבלנו בסיום הביקור. מייד לאחר הצילום הקבוצתי הוזמנו לארוחת צהריים מפוארת. לוותיקים כמוני הזוכרים ארוחות צבאיות מעידן המסטינג הייתה זאת הפתעה רבתי. אכן, כנראה הפנים צה”ל את דבריו של קצין התותחנים הקורסיקני נפוליאון בונפרטה: “הצבא צועד על קיבתו”. הארוחה הייתה כה עשירה עד כי גם צמחוני כמוני לא נותר רעב.
לאחר הארוחה הגיעה זמנם של הקפה והעוגה, ותוך כדי כך הרצה בפנינו מפקד העוצבה אל”מ גיא מרקיזנו על מבנה העוצבה, תכניותיה ומעשיה בהווה, בדגש על המעבר הקרוב לחטיבת אש.

העוצבה בנויה כאגד רב מערכי הכולל שלושה גדודי תותחים – “רשף” ו-“דרקון” (גדודים סדירים), ו-“אייל” (גדוד מילואים שהיה עד לא מזמן סדיר) – ויחידת מודיעין מטרות (יחמ”מ). גדוד “מורג” נגרע לאחרונה מן העוצבה. בהזדמנות זאת הוסרט סרט על ההיסטוריה של העוצבה שהוקמה בשנת 1956 סמוך למערכת “קדש” בד בבד עם הקמת “גייסות השריון”. מפקדה הראשון היה סא”ל בני גרנות (גרין) ז”ל.
אחרי מפקד האגד דיבר מג”ד 55, סא”ל אסי רחמים. הוא סיפר על משימות הגדוד ועל היותו אחראי לביטחון השוטף בקו התפר. הוא פירט על החיים המשותפים של יהודים ופלשתינים באזור, לצד מקרים של הפרות סדר ופעולות “תג מחיר”.
יו”ר העמותה, תא”ל (מיל’) דני כסיף, העניק למפקד העוצבה צילום למזכרת של אנדרטת חיל התותחנים בבית התותחן. כמו כן העניק תעודת “תותחן לשם כבוד” למפקד “דרקון”.

לאחר מכן, העניקו אל”מ מרקיזנו וסא”ל רחמים למג”ד “דרקון” הראשון – תא”ל (מיל’) חיים גרניט – את פקודת ההקמה הממוסגרת של הגדוד. בצילום משותף הונצחו כל מפקדי “דרקון” ו-“עמוד האש” שנכחו במקום: תא”ל (מיל’) חיים גרניט, תא”ל (מיל’) פרנקו גונן, תא”ל (מיל’) אלי יפה, אל”מ (מיל’) אינג’ דניאל אבידר, אל”מ (מיל’) אריה שחם ואל”מ (מיל’) שולי לוי.

ביציאה מאולם ההרצאות הודגמו לפנינו כלי רכב חדישים המשמשים את העוצבה והגדוד, וכן אמצעי לחימה לפיזור הפגנות. לאחר מכן יצאנו לסיור רכוב במרחב הפעילות של גדוד “דרקון” על קו התפר תוך הסבר על פעילות הגדוד.

גדוד “דרקון”
גדוד “דרקון” הוקם ב-1970 כגדוד תומ”תי “רומח” ( 175 מ”מ). גרעין ההקמה נסע לארצות הברית ללמוד על התותח החדש. במלחמת יום הכיפורים התפצל הגדוד ולחם הן בגזרת סיני והן בגזרת רמת הגולן. במלחמת “שלום הגליל” סיפק סיוע ארטילרי במסגרת עוצבת הפלדה.
לאחר מבצע “צוק איתן” נבחר הגדוד למצטיין רמטכ”ל על הלחימה והסיוע הארטילרי. כך נכתב במכתב ההוקרה מהרמטכ”ל דאז רא”ל גדי איזנקוט לגדוד “דרקון” על פעילותו: “במהלך המערכה סייעו סוללות הגדוד עם סוללה מגדוד ‘נמר’ למספר שיא של יחידות רגלים, שריון ויחידות אחרות. צוותי התותחים ירו אלפי פגזים, השמידו מטרות אויב, סייעו לחלץ לוחמים ויחידות שנקלעו תחת אש האויב, ולא אחת סייעו ליחידות המתמרנות לבצע את משימותיהן ולהשיג את יעדיהן. מפקדי הגדוד ולוחמיו לא הסתפקו במשימות שהוטלו עליהם, אלא יזמו פעולות נוספות וביצעו אותן מתוך תחושת שותפות עם היחידות המתמרנות ולמען השגת המטרה. גדוד ‘דרקון’ הראה במעשיו דבקות במשימה לאור המטרה, יוזמה, התקפיות, רוח לחימה ונחישות”.

בין מפקדי הגדוד: תא”ל חיים גרניט (1971), אל”מ שרגא בן-צבי ז”ל (מלחמת יום הכיפורים), תא”ל פרנקו גונן, אל”מ יעקב שיש, תא”ל יוני שמשוני, סא”ל יאיר זינר ז”ל (מלחמת לבנון, נהרג בלבנון ב-1984 כשהיה סגן מפקד האגד), תא”ל אלי יפה (1983-1985), סא”ל אשר שגב, סא”ל איציק פדהצור (פדה) (1987-1989) הסבה מרומח לרוכב. סא”ל אילן מלמד (1990–1992), אלוף יואב הר אבן, סא”ל יוסי סאקל, סא”ל חי מיימון, סא”ל אילן לוי (מלחמת לבנון השנייה), אל”מ יובל בן דב, אל”מ אבי כדורי, סא”ל בן וייסמן, סא”ל גדי דרור (מבצע צוק איתן), סא”ל צבי ארדן, סא”ל אסי רחמים.