הכירו את הסימולטור החדש בחיל התותחנים

המתאמנים בסימולטור "הפעלת האש" לומדים לתפעל מגוון תרחישים תוך כדי משחק מלחמה – מהכוונה של מרגמה או מסוק קרב ועד הכוונת אש ארטילרית כבדה במספר מוקדים לצד מטוסי קרב וכלי טיס מאוישים מרחוק

מאת מערכת תמיד תותחן     2019/03/29 - 15:01:29

הסימולטור החדש של חיל התותחנים, מהמערכות מהמתקדמות ביותר שקלט צה”ל, החל לפעול בחודש האחרון ועדיין נמצא בתהליך של בנייה.
הלימוד במאמן נעשה תוך כדי משחק מלחמה של כלל הכוחות, מרמת הסוללה וכוח החי”ר או השריון שיצא למשימה ועד לתותחים הגדולים, הטילים ומטוסי הקרב.
חיל התותחנים עשה קפיצה משמעותית בעשור האחרון ודרכו החיבור לשאר צבא היבשה. מה שהיה פעם חיל של תותחים הפך כבר מזמן לשילוב של טכנולוגיה ואש, ולצד התותחים (שעברו שדרוג) פועלות יחידות רבות של נשק מונחה מדויק, אפילו זרוע אווירית. העוצמה הזו הביאה לשינוי בקשר עם הדרג המתמרן.
כיום, המס”חים מנהלים מפקדה המכונה “המכלול” – גוף המשלב שליטה ותיאום של כוחות ארטילריה בזירות קרב. במסגרת השינוי של השנים האחרונות, המכלול אחראי גם על הכוונת אש ממסוקי ומטוסי קרב, על ירי טילים מדויקים וגם על אש מהים. מתחתם פועלים הקש”אים בגדודים והם גם הכתובת של מפקדי פלוגות שדורשים אש.

המכלול מחולק למחלקה אווירית – שם יושבים טייסי קרב ותיקים, מחלקת מודיעין, מחלקת ארטילריה ומחלקת אש מדויקת, שמאוישת בידי קצינים של “מיתר” ויחידות נוספות. לכל תחום יש את תת-הקטגוריה שלו, שעל הכול מנצח המס”ח.
סא”ל טל אלגזי, רע”ן כשירויות בחיל ובעבר סגן מפקד עוצבת “קלע-דוד”, אומר בראיון למאקו כי “אם בעבר העיקר היה התותח, היום יש מגוון מערכים טכנולוגיים, המאפשרים ללוחם להפעיל מגוון רחב של אמצעי לחימה”.
לדברי סא”ל אלגזי, חיל התותחנים קלט הרבה מאוד חימושים שיודעים לתת מענה למגוון רחב של סיטואציות, לכל עומק שדה הקרב. “אנחנו הולכים ונהיים יותר מדויקים, יכולים לסייע למגוון רחב יותר של צרכים ומייעלים את מהירות סגירת המעגלים (על האויב). זה מאפשר לנו לתת מענה מבצעי בצורה טובה מאוד”.
“רוב העשייה מתמקדת בלהביא לשטח יותר חימושים מדויקים ויכולת בקרה על הנזק הסביבתי”, מסביר סא”ל אלגזי. “אנחנו מאפשרים למפקדים להפעיל בדיוק את החימוש שהם נדרשים למטרה הרלוונטית בהתאם למדיניות שנקבעה”.
הכוונה היא להפעיל אש כירורגית וקטלנית בעת הצורך, ובסיטואציות אחרות להפעיל אש מסיבית יותר. ההכשרות והסיטואציות אותם מתרגלים במאמן מלמדים את התותחנים לשלב בין מדיניות הפעלת האש וגם להכיר במגבלות.
“הדילמות הולכות וגוברות ואנחנו בהחלט נותנים על זה את הדעת”, משתף אלגזי. “מצד אחד ברור לנו שצריך להביא הישג מבצעי ולסייע לכוחות שלנו ולעמוד במשימה. מנגד בהחלט לעמוד במשימה בצורה נכונה ומידתית שעומדת בכללים. בגלל זה נכתבה מדיניות האש”.
בסימולטור דוחפים את המכלולים לקצה. הם רואים ושומעים את הזוועות של שדה הקרב בצורה מאוד מוחשית. את אירועי הנפגעים, את ירי הרקטות שנופלות על הבית של חלק מהם, ועדיין הם יודעים לפעול בשיקול למרות עוצמת האש שיש להם בידיים.
“זה חלק בלתי נפרד שאנחנו נותנים ללוחמים מהרגע שהם מתגייסים”, מסביר סא”ל אלגזי. “מרגע שאתה מחזיק רובה אתה צריך להבין את גודל האחריות שלך. היכולת לקחת חיי אדם זה לא משהו מובן מאליו, שמשתמשים בו בצורה בלתי נשלטת. יש הרבה מאוד בקרות, למרות הרצון לצמצם את לוחות הזמנים, שאנחנו לא מוותרים עליהן”.
סא”ל אלגזי מדגיש כי “אנחנו נעשה את המשימה לה אנחנו נדרשים בלי לגרום לנזקים שלא צריך לגרום. זו משימה של מפעיל האש, שלא תמיד רואה את המטרה, לשמור בקנאות על כללים וחוקים”.
“אין מערך בלי יכולות של סימולציה”
בסימולטור “הפעלת האש”, יושבים המתאמנים מול מסכים ושלל מערכות כשמאחוריהם המדריכות. כאן הם לומדים את הבסיס, הכוונה פשוטה של מרגמה או מסוק קרב, כשבשלבים המתקדמים יותר כבר לומדים להכווין אש ארטילרית כבדה במספר מוקדים לצד מטוסי הקרב ומטוסים ללא טייס.
מאחורי הסימולטור ישנו חדר תדריכים, שם מתרכזים כל הקצינים שאחראים על הפעלת האש, בחטיבה, בחיל האוויר ובתותחנים. שם הם מקבלים את המשימה, המודיעין וכל מה שצריך כדי להיכנס לעזה, לבנון ובתקופה האחרונה מותר להגיד שגם לסוריה. הכל מתועד ממספר מצלמות.

כל מי שבוגר בה”ד 1 ומוסמך להכווין מרגמות ומסק”ר מתאמן בסימולטור. לומדים לתפעל אירועים מורכבים בהנחיה של המדריכות, שדואגות שיפעילו את האש בדיוק על פי הנהלים, אחרת – הפגז או הטיל לא יצא לדרך.
במשך שעה וחצי קצינים צעירים מכווינים מסוקים ומרגמות, כבסיס. בהמשך הם יכולים למצוא עצמם בסימולטור במשך שש שעות וגם יותר, מפעלים אש כבדה לחילוץ לצד אש מסייעת ועוד.
מבין זרועות הלוחמה בצה”ל, חיל התותחנים נחשב כיום למוביל מבחינה טכנולוגית וגם בהיבט מגוון החימושים.
“התותחנים תמיד הובילו בזרוע היבשה מבחינת המאמנים”, מדגיש סא”ל אלגזי. “אני יכול לספר שהסימולטור שהיה כשאני השתמשתי בו בעבר היה מבוסס על מתקן לשטיפת מכוניות שהסיע מצלמה, וככה למדת לכוון טיל. זה מה שהיה פעם. משם התקדמנו לאיפה שאנחנו נמצאים היום. כמעט שאין מערך בלי יכולות של סימולציה”.
“מה שיפה במאמן זה שאם טועים אפשר לתחקר וללמוד. אתה מקווה שהמפקד בשטח ייקח את ההחלטות הנכונות, והסבירות שהוא יגיע לסיטואציות מבצעיות שתרגל בעבר גבוהה. תמיד תהיה דילמה כי אף פעם התרחיש הוא לא אחד לאחד, אבל יהיו להם כלים. פעם היו עושים הפעלות אש פעמיים-שלוש, והיום פוגשים את כל הסיטואציות ויכולות האש המון פעמים. הצלחנו למקסם את האימון”.
 
פרסום ראשון: שי לוי, מערכת פז”ם מבית מאקו
לכתבה המלאה במאקו לחצו כאן