“בתותחנים לכוון למעלה זה תרתי משמע”

מיד עם כניסתו לתפקיד הקתמ"ר, כבר פיקד תא"ל רועי ריפטין על תרגיל מטכ"לי רחב היקף בגולן. כעת הוא מספר לשני מסו"לים צעירים על תוכניותיו לתותחנים, הכוללות, בין היתר, התעצמות במערך הרקטות המדויקות, מעבר מגוף מסייע לגוף תוקף ודגש על קידומם של אנשים איכותיים

נכתב ע"י: מערכת תמיד תותחן     2013/08/20 - 12:07:20

כשתא”ל רועי ריפטין נכנס לתפקיד קצין התותחנים הראשי לפני מספר חודשים בודדים הוא נזרק ישר למים העמוקים. ימים ספורים לאחר שהחליף את הקתמ”ר הפורש, תא”ל (מיל’) דוד סוויסה, ריפטין כבר הוביל את החיל ואף פיקד על תרגיל הפתע המטכ”לי רחב ההיקף שנערך בספטמבר האחרון ודימה מלחמה ברמת הגולן כולל תרגול נרחב של ירי.
אותו תרגיל כלל בין היתר גם את הטסתם של כוחות לרמת הגולן ולקחו בו חלק כוחות מפיקוד הצפון, פיקוד המרכז, חיל האוויר ויחידות אחרות. בנוסף לתרגיל זה שבחן את הכשירות והכוננות של מספר יחידות צה”ל ובראשן את יחידות מערך האש, התקיים בחודשים האחרונים גם תרגיל אוגדה 162. כאשר פרט לתרגילים ריפטין אף זכה לעבור טבילת אש מבצעית ראשונה כקתמ”ר במהלך מבצע “עמוד ענן”.

“מהרגע שנכנסתי לתפקיד יצא שנשאבתי למשימות אשר נקראתי אליהן ללא תכנון מקדים, כך שביצעתי דברים שלאו דווקא רציתי להתעסק איתם בחודשים הראשונים, שבהם חשוב להתוודע לתפקיד וללמוד את השטח בהדרגה” מספר כעת ריפטין. נפגשנו איתו ביום הבחירות לכנסת, ה-22 בינואר, במסגרת סיור שהוא ערך באגד הרעם בבסיס נעורה סמוך לעפולה. עם כניסתו לתפקיד עורך הקתמ”ר החדש ביקורים באגדים השונים במסגרתם הוא לומד על המערכים ונפגש לרוב גם עם מפקדי הגדודים.
הרעיון היה להפגיש שני מסו”לים צעירים, בתחילת דרכם עם מפקד החיל- סרן אלירן דהן, בן 26, מסו”ל בסוללה מבצעית “אבירים מדרקון” בגדוד דרקון, שנלחם בין היתר במבצע עופרת יצוקה, וסרן חגי פלינט, בן 24, מסו”ל במערך האיכון בגזרת עזה שמילא תפקיד חשוב במבצע “עמוד ענן” האחרון.
במסגרת המפגש הקתמ”ר החדש פרס בין היתר גם את תכניותיו וחזונו לחיל לשנים הקרובות שכוללים בין היתר את ההתעצמות המתוכננת במערך הרקטות במסגרת התוכנית הרב שנתית הקרובה של צה”ל וחיל התותחנים, רקטות מדויקות מאוד שפוגעות בטווח של עד כמה מטרים בודדים מהמטרה. 

ריפטין נכנס לכיסא הקתמ”ר בסוף הקיץ האחרון בעיצומם של מספר תהליכים מקיפים לחיזוק יכולות התותחנים. ריפטין שימש בעברו בין היתר כמג”ד ?????, ראש ענף מפקדים בשבטה, קצין אגם של החיל, מפקד אגד כידון, מפקד מרכז חת”ם, וראש מחלקת תכנון באגף המבצעים. בשלוש השנים האחרונות הוא שימש כראש מחלקת תכנון וארגון בזרוע היבשה. “לאחר שנים רבות של שרות כמפקד בחיל הגעתי לראש הפירמידה וזו תחושה מצוינת” הוא אומר כעת “בשנים האחרונות עסקתי לא מעט בתחום בניין הכוח ועכשיו אני יכול לעשות זאת מכסא הקתמ”ר. בתוקף תפקידי כראש תוא”ר התוודעתי לתהליכים שעומדים על הפרק, אני מכיר את הקצב שבו הדברים קורים וזה יכול לסייע לי.
“הדגש צריך להיות על פיתוח של יכולות מתקדמות ומתאימות לשדה הקרב העתידי. להיות גוף שכל הזמן מתעדכן, ולא רק גוף שמתעדכן במה שקורה כיום אלא גם גוף שמכוון למעלה וקדימה – להיות מוכנים למחר. בתותחנים לכוון למעלה זה תרתי משמע”.
אתה מתכוון לעשות איזשהם שינויים במערכים?
אם מסתכלים על כך בראייה רחבה – לאן אני מצפה שהחייל ילך בתקופתי? אז אפשר לדבר על כמה דברים: ראשית, אני רואה את התותחנים כחיל שעובר מהוויה של גוף מסייע להוויה של גוף תוקף ,שזה שינוי תפיסתי תודעתי מאוד עמוק. 
עדיין התותחנים יסייעו אבל צריך לדאוג לשילוב של בין סיוע ותקיפה, בהיבט של אמצעי הלחימה והתפקוד בקרב. אם היום אנחנו יותר מסייעים לכוחות המתמרנים, אני רוצה שנגיע למצב שאנחנו בעצמנו נוכל ליצור מערך תקיפה מידית. במידה והתקבל מידע על מטרה כל שהיא או תזוזה של כוחות אויב  אז כוחות התותחנים יוכלו לתקוף באופן עצמאי ולא רק כגיבוי לכוחות המבצעיים.

“תחום נוסף שבו יש לעסוק הוא התווך שבין חימוש סטטיסטי לחימוש מדויק. התוכנית היא שגם המערך הקני יהפוך בתקופה הקרובה למדויק יותר. יש וורסטיליות גדולה בין שני סוגי החימוש, לנשק סטטיסטי יש את היתרונות שלו אך במתארים השונים יש לנו צורך גם לדיוק”.
“לא פחות חשוב משני הנושאים הראשונים הוא נושא כוח האדם. בתותחנים איכות כוח האדם היא גבוהה מאוד, זה אחד מהדברים הבולטים בחיל ויש לנצל זאת באופן אופטימלי. צריך לשים דגש על פיתוחם וקידומם של אנשים ומפקדים איכותיים בכדי להגיע להישגים מבצעיים גדולים. חלק מפיצוח כוח האדם בחיל מבחינתי זה הוורסטיליות שיש ליצור בין המערכים השונים. אני מאמין שחשוב שקצינים החל מדרגת סרן יעברו בין מערכים כך שלאורך טווח תהיה להם ראייה רב מערכתית על בסיס נקודת מבט שונות ולא באופן מצומצם”.
האם תפעלו בכדי לעודד את אחוזי הגיוס?
“היום התמונה מאוד טובה וכאמור ישנם הרבה חיילים איכותיים שמגיעים לשירות בחיל, גם אם זו לא הייתה בהכרח הבחירה הראשונה שלהם. יתר על כן, ברגע שהם מגיעים הם בדרך כלל מאוד מרוצים ונותנים את כל כולם. אבל אסור לנוח על זרי דפנה ואנחנו בהחלט נפעל להמשך לעודד את הגיוס כבר בשנה הקרובה, מתוך הראייה שצריך לעסוק בנושא זה באופן יום-יומי בחברה שלנו.

במהלך היום מפקד האגד אל”מ יורם כנפו, הציג בפנינו את חזון האגד והתייחס גם לנושא המוכנות למלחמה, האימונים וההכשרות, ותורת הקרב החדשה שתיושם כבר באימונים הקרובים. אגד עוצבת האש מורכב מגדודי “מנתץ” ואינו מתאמן במרכז חת”ם אלא עורך אימונים באופן עצמאי. כנפו ציין כי האימונים יותר דינמיים כעת וכי יותר קל לקיימם, אך הוסיף כי הוא מקווה שהאגד יזכה להשתלב במערך אימונים מוסדר ויוכל גם הוא להתחיל להתאמן בקרוב במרכז חת”ם, דבר שהקתמ”ר שם לעצמו כמטרה. ריפטין זכה כאמור גם להיפגש עם המג”דים השונים באגד והתרשם מהמוטיבציה, המחויבות והאכפתיות שהם מביאים עימם. נראה עוד כי הוא התרשם גם שהאגד נמצא במצב של מוכנות גבוהה למלחמה. 
“המרכיב המהותי מבחינתי במוכנות למלחמה היא השיבוץ הקרבי של כל לוחם ואימונים, אימונים ואימונים בכל הרמות ובכל המתארים” הדגיש תא”ל ריפטין. “אנחנו עוסקים בפיתוח כוח אדם ואיוש הלוחמים והתקנים לפי הצורך כהכנה למלחמה. בתור מפקדים אנחנו חייבים לשים לב לחיילים שתחתינו, לוודא שכולם קיבלו את ההכשרה המתאימה ומוסמכים לעשות את התפקיד, לוודא שהם מבינים מה נדרש מהם ושהם מרוצים בתפקיד שלהם.
אבל אני יכול להגיד בלב שלם שתחושה שלי שאני במשפחה מלוכדת ואיכותית עם שאיפות מאוד גדולות להמשיך ולהתפתח ולהיות חיל מוביל בכל דבר, במוכנות ובעשיה מבצעית.