“אש להמונים”: מערך האש לקראת שינוי משמעותי

בצה"ל מתכננים שינוי ארגוני נרחב במערך האש, שיגדיר מקצועות חדשים, מרמת הפלוגה ועד החטיבה, והקמת מסגרות חדשות לטובת הפעלת האש, שליטה ותיאום, הנדרשים בשטח

מאת מערכת תמיד תותחן     2018/12/04 - 17:05:04

חיל התותחנים עובר בשנים האחרונות מהפכה. בתודעה הציבורית אולי החיל מזוהה עם התותח הישן, אבל כבר זמן רב מדובר באחד החילות המתקדמים ביותר בצה”ל מבחינה טכנולוגית. החיל מפעיל, לצד התותחים, גם מערך טילים מדויקים, כלי טיס בלתי מאוישים, מכ”מים מתקדמים ועוד. השינויים הללו ומגוון האמצעים הטכנולוגיים דורשים גם שינויים בשטח, בגדודים הלוחמים, שנדרשים להפעיל ביעילות את האמצעים המתוחכמים.
בשל כך, בצה”ל נמצאים בשלב מתקדם של עבודת מטה בזרוע היבשה, תחת השם “אש להמונים”. בצה”ל מתכננים שינוי ארגוני משמעותי, שיגדיר מקצועות חדשים, מרמת הפלוגה ועד החטיבה, והקמת מסגרות חדשות לטובת הפעלת האש, שליטה ותיאום, הנדרשים בשטח מרמת מפקד הפלוגה ועד מפקד החטיבה.
בפלוגות החי”ר והשריון הסדירות, לדוגמה, מתוכנן לשלוח חייל לוחם, שיעבור הכשרה של כמה חודשים בתותחנים ויחזור לפלוגה כמעין קצין קישור ארטילרי פלוגתי שזו תהיה משימתו הייעודית. החייל יהיה צמוד למפקד הפלוגה ויסייע לו להפעיל את האש ואת האמצעים הטכנולוגיים הנוספים שחיל התותחנים מקצה בעת לחימה למסגרות הלוחמות.
ברמת הגדוד, השינוי הצפוי כבר יהיה משמעותי יותר. מעבר לקצין סדיר, שיוקצה לכל מג”ד (כיום מדובר בקצין מילואים הממלא את תפקיד קצין השיתוף הארטילרי), על פי התוכנית יוקם צוות שבו יהיו עוד שניים או שלושה חיילים מהתותחנים, שיחד עם הקצין הגדודי ישרתו באחד מגדודי החי”ר או השריון הסדירים ויהיו אחראים על הפעלת האש.
בצה”ל מעריכים כי כבר ב-2019 ייושם חלק מהתוכנית בגדודים הלוחמים, וזה יבוצע בהדרגה. תא”ל אבירם סלע, קצין התותחנים הראשי, המפקד על החיל זה ארבעה חודשים, סיפר ל”מעריב” כי “הצעד הזה, שדורש מאיתנו שינוי ארגוני גדול, ישפר בצורה משמעותית את כשירות הפעלת האש, מיכולת התכנון ועד רמת ההפעלה והבקרה בעת לחימה”.
לדבריו, “בעבר, הפלוגות והגדודים נדרשו כמעט רק להפעלת תותחי 155 מ”מ. היום זו כבר מציאות אחרת לחלוטין, וארסנל ה’צעצועים’ שיש למפקדים הוא כל כך גדול, שזה מחייב גם שינוי ארגוני, שישפר מאוד את המענה”. בתוך כך, אתמול (ב’) התקיים בצה”ל יום הגיוס לתותחנים. החיל, שבעבר נחשב “אפור” והתקשה למצוא מתגייסים מרצון, נמצא במקום אחר לחלוטין. תא”ל סלע אומר כי החיל אטרקטיבי מאוד למתגייסים החדשים, בנים ובנות כאחד, ונחשב לאחד החילות המבוקשים ביותר.
 
פרסום ראשון: טל לב-רם, מעריב