ראש העין-אנדרטה לזכר חברי ההגנה בפתח תקווה והנופלים בכיבוש ראש העין ומגדל צדק

עד מלחמת העצמאות היו מגדל צדק (במזרח ראש העין) וראש העין בלבו של שטח ערבי מיושב ותחת שליטה ערבית. בתחילת המלחמה פונו מחצבות מגדל צדק כיוון שלא ניתן היה לאבטח את העובדים. ב-30 במאי 1948 נכבשה ראש העין על ידי יחידות האצ’ל, אך למחרת נכבש האזור על ידי הצבא העיראקי, שגם תפס שליטה במעיינות הירקון. רק בחודש יולי 1948 ניתן היה להקצות כוחות לאזור וגדודים של חטיבת אלכסנדרוני כבשו את מגדל צדק. מיד לאחר מכן פינו העיראקים את ראש העין. כאן, סמוך למקום הקרבות, מונצחים 41 נופלים מחטיבת אלכסנדרוני, גדוד חי”ר 32 וגדוד חי”מ 145, שנפלו במלחמת העצמאות בכיבוש ראש העין ומגדל צדק. לצד ההנצחה הזו הוקם קיר זיכרון לנופלים חברי ההגנה מפתח תקווה והסביבה, שרבים מהם השתתפו בקרבות באזור זה.

במרכז שדה בגן הלאומי, על משטח אבנים, ניצב קיר זיכרון על במה רבועה. הקיר בנוי כמבוצר ובולטים ממנו שלושה זיזים, בימינו סמל ההגנה, בשמאלו המילים “לזכר חברי ההגנה מפתח תקווה והסביבה שנפלו במערכות ישראל”, ובראש הקיר מתקן לאבוקת זיכרון. ליד הקיר ספסלים לישיבה. משמאל לקיר שני סלעים טבעיים ועליהם לוחות זיכרון הנושאים את שמות הנופלים מחטיבת אלכסנדרוני. על לוח הסלע הימני שמות הנופלים בכיבוש מגדל צדק ועל הלוח השמאלי שמות הנופלים בכיבוש ראש העין. בראש כל לוח סמל צה”ל.

ההנצחה ביוזמת ארגון חברי ההגנה בפתח תקווה והסביבה.

המקום נגיש חלקית, יש ללכת כמאה מטר בשדה אל ההנצחה. ההנצחה בגן לאומי תל אפק ומקורות הירקון. מכביש 483, בין פתח תקווה לראש העין, פונים צפונה בצומת אפק ממזרח לקיבוץ גבעת השלושה ונכנסים לגן הלאומי. נוסעים לפי השילוט למשרדי הנהלת המחוז, ומשם הליכה לאנדרטה.