אנדרטת גדוד נמר – (ג’וחדר) רמת הגולן

אנדרטה לזכר לוחמי סוללה “בועז” גדוד “נמר”.

האנדרטה ניצבת כ-2 ק”מ ממערב לג’וחדר, על דרך עפר. האתר בו נמצאת משתרע על פני שטח של 3 דונמים וצופה על מרכז רמת הגולן ודרומה.

במלחמת יום הכיפורים הייתה הסוללה מוצבת בדרום רמת הגולן וסייעה באש לבלימת הכוחות הסוריים, שפרצו בגזרה זאת. כוח שריון סורי תקף את הסוללה בטרם דילגה לאחור.
חומת ברזל משולשת, הניצבת על גל אבני בזלת, היא אנדרטה לנופלים. על בסיס החומה כתוב: “לוחמי סוללה בועז גדוד נמר במותם ציוו לנו את החיים. ח’ תשרי תשל”ד 6.10.73”. על האנדרטה רשומים שמותיהם של 21 הלוחמים שנפלו.
היוזמה להקמת האתר הייתה של ותיקי גדוד “נמר” שבראשם עמד סמג”ד הגדוד במלחמת יום הכיפורים, תא”ל (בדימוס) אורי מנוס. האתר הוקם ע”י האומנית לביאה מנוס. העיקרון שהנחה את לביאה בעיצוב האתר היה שילוב הרמוני של המוצגים בנוף הטבעי של רמת הגולן אל המוות של הנופלים.
במרכז האתר ישנן שתי אבני בזלת שעליהן חקוקים שמות 21 הנופלים לפי מקום נפילתם וסיפור הגדוד במלחמה. מסביב לאתר ישנן 21 אבנים שהובאו למקום. האבנים מונחות סביב לאתר במטרה להדגים כיצד ההרג והזוועות סובבות ומקיפות אותנו, אך במקביל, הנופלים שמוייצגים כל אחד כנגד אבן אחת, שומרים עלינו ומקיפים אותנו באהבתם. בנוסף, ישנו עץ העשוי מתכת בעל 21 ענפים – כמספר החללים. הסיבה לעץ המתכת היא לא סתמית. עץ המתכת הוכן במיוחד כדי להפגין את העובדה כי לא עוד הם חיים, כעת הם דוממים. ממש כמו העץ. הוא לא צמח, הוא לא גדל, הוא דומם – כמותם.
במקום נמצאת עמדת מסבירן עם סיפור הקרב בלחיצת כפתור. האתר עצמו נחנך בחול המועד סוכות תשס”ט ומשמש כאתר לימודי למורשת קרב ואהבת הארץ לכל המגיעים בכלל, ולתלמידים וחיילים בפרט.

תותחנים מונצחים