אנדרטה לזכר יואל פורת ואבי דיטשי – צומת קצביה

האנדרטה ניצבת מדרום לצומת קצביה.

האנדרטה מורכבת מאבן גרניט, שהובאה מבסיס התחמושת ברמת הגולן, ומאבן ענקית שנלקחה מהסביבה הקרובה. שברי ג’יפ מוקפים שרידי פגזים על האבן חקוק: “פה נפלו במלחמת יום הכיפורים סגן פורת יואל, רס”ר דיטשי אבי. י”א בתשרי תשל”ד 1973”.

עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, התנדבו סגן יואל פורת ורס”ר אבי דיטשי לספק פגזי תחמושת לסוללות הגדוד שהיו פרוסות בחזית ליד תל פארס. השניים ארגנו שורה של משאיות עמוסות תחמושת והשאילו את הג’יפ של הסמג”ד, אורי מנוס, תוך כדי נסיעת לילה ללא אורות הבחינו שטנקים סוריים חוסמים את הכביש. סגן פורת הספיק להזהיר את שיירת משאיות התחמושת וזו הצליחה להימלט, אך הפגזים של הטנקים הסוריים השיגו את סגן פורת ואת רס”ר דיטשי.  רק ביום השלישי למלחמה הצליח הסמג”ד לאתר את שיירת המשאיות ואת שרידי הג’יפ השרוף.

האנדרטה הוקמה בשנת 1997 ע”י האמנית לביאה מנוס מרעננה אשתו של הסמג”ד אורי מנוס ויעל פורת, אמו של סגן יואל פורת ז”ל. לעזרתן התגייס הרס”ג, דוד מלכה, אנשי חברת חשמל לישראל ומפקדים מעוצבת התותחנים.

 

33 שנים עמד הג’יפ שבו מצאו את מותם סגן יואל פורת ורס”ר אבי דיטשי זכרונם לברכה (השליש והרס”ג של “נמר”), אותות הזמן ומזג האוויר הקיצוני פעלו על השלד הרעוע ולא נתנו לו סיכוי לשרוד ימים רבים.

הישועה להצלת הג’יפ באה ממפעל “התכוף”.

יו”ר המפעל הוא אל”מ (מיל) דוד אורון, והמנכ”ל אל”ם שמעון שחם; שניהם תותחנים וחברי העמותה.

הג’יפ הובל, אחר כבוד, למפעל בנצרת עילית, הג’יפ שופץ ונצבע  והוחזר לאנדרטה.