אנדרטה לזכר אורן ליאור – חצבה

החניון על שם אורן ליאור ז”ל  ניצב כ-500 מטר ממזרח למושב חצבה ב”דרך השלום” בערבה.
 
על בימת עפר, המרוצפת באבן מקומית, ניצב תותח (תותח נ”ט 6 ליטראות קליבר 90 מ”מ) ובצידו שיש אדמדם, שעליו לוח מפלדת אל-חלד ובו חרוט: “סמ”ר אורן ליאור בן אורה ויעקב, נפל ב 17.3.89 י’ באדר ב’ תשמ”ט בקרב עם מחבלים כשני קילומטר מדרום למוצב חצבה ונשאר באביב ימיו בן 24. חבריו מגדוד חת”מ”.
 
האנדרטה הוצבה במקום בשנת תש”ן על ידי חבריו ובני משפחתו.
האנדרטה הוקמה ע”י חיילי גדוד רומח 8174 (“חתרן”) לזכר חברם סמ”ר אורן ליאור ז”ל שנהרג בקרב עם מחבלים כ-2 ק”מ מזרחית למושב חצבה בערבה ביום 17.3.89.
סיור של חמישה אנשי מילואים, בפיקוד אורן ליאור, נסע לאורך גדר הגבול בערבה. הכוח נתקל במארב של שני מחבלים שחצו את הגדר, ושכבו לאורך דרך הפטרולים, במרחק 20 מטר זה מזה. ליאור ישב במושב הקדמי של הבט”שית. אנשי הסיור זיהו עקבות עצרו והתכוונו להתחקות עליהן. ואז נפתחה עליהם אש. אחד המחבלים פתח בצרורות ארוכים. אורן פנה לעברו, והחל להשיב אש. ואז פתח המחבל השני באש ופגע באורן בגבו. אורן התמוטט ונפטר זמן קצר אח”כ. הגשש הבדואי נפצע קל. המחבלים נמלטו לירדן ונלכדו בידי הצבא הירדני. הרמטכ”ל (אהוד ברק) שיבח את פעולת הסיור. אמנם, המחבלים לא נהרגו; אבל המשימה בוצעה. ביישובי הערבה שבהם הוכרזה כוננות, לא נפגע אף אזרח.  גידי לפבר שימש כמג”ד באותה תקופה ועד לפירוק הגדוד ב1994.
חיילי הגדוד בנו את האנדרטה מכספם ובמו ידיהם כאשר את התותח קיבלנו ממקתמ”ר.
את תחזוקת האתר מבצעים אנשי מושב חצבה, והוא מהווה פינת חמד מטופחת על יד המוצב.