עוצבת הכרעה

תרגיל עוצבת האש בסתיו האחרון בבקעה, הוא עוד שלב בהכנות לקראת המלחמה הבאה. אל"מ הדי זילברמן מפקד העוצבה: "לא זכור לי תרגיל בהיקף כזה בשנים האחרונות"

מערכת תמיד תותחן     2013/08/20 - 15:29:20

תרגיל עוצבת האש בסתיו האחרון בבקעה, הוא עוד שלב בהכנות לקראת המלחמה הבאה. אל”מ הדי זילברמן מפקד העוצבה:
“לא זכור לי תרגיל בהיקף כזה בשנים האחרונות” מערכת תמיד תותחן מרכז האש רוחש. גועש. הדיווחים רצים מצד לצד, מהמודיעין לתקיפה ומשם לשולחן המרכזי. עוד מידע עובר למטרה ועוד טיל שוגר אליה. המטרה הושמדה – כרגע על גבי המחשבים, בשלב “הרטוב” של התרגיל המטרה תהיה שלדת טנק. בהמשך בלחימה, יהיה זה אויב חי ונושם. על המלאכה ניצח מפקד עוצבת “עמוד האש”, אל”מ הדי זילברמן. מעבר לתפקידו או דרגתו, נוכחותו הפיזית וסמכותו הטבעית במרכז האש אינה מוטלת בספק, משם הוא שולט ביד רמה על כלל אמצעי האש המגוונים שלקחו חלק בתרגיל. את טרטור מכשירי הקשר החליפו צלצולי הטלפונים האדומים והירוקים.
בקעת הירדן לא זכתה מזה זמן רב לביקורה של מלכת הקרב – תרגיל עוצבת “עמוד האש” ששולב עם עוצבת העל שלה התקיים בסתיו החמים והנעים של הבקעה. העיד על כך מפקד האגד אל”מ זילברמן עצמו: “ייחודיות התרגיל הנוכחי בכך שיש בו אקט באש חיה, אירוע נדיר בבקעת הירדן. לא זכור לי תרגיל בהיקף כזה בשנים האחרונות. בתרגיל זה גם נבחנו מערכות לחימה חדישות הן בפיקוד ושליטה והן באיתור ובפגיעה קטלנית יותר במטרות אויב מסוגים שונים”.
גם סגנו של זילברמן, סא”ל שי פרי, מנחה ברוח זאת את מפקדי המשנה שלו: “הדרישה שלי ממפקדי הגדודים, בתרגיל כמו בלחימה, לעמוד בלוחות זמנים שמתנים את פעילות המסתייע, ולדייק באש הנורית על מנת שתפגע במקום ובעיתוי המתאים”. את מורכבות התרגיל מאבחן שי כ”שיתוף פעולה עם מסתייע שקיים באמת בשטח שונה לחלוטין מתרגיל שיש בו רק כוחות שמייצגים את המסתייע. הביצועים שלנו חייבים להיות מושלמים!”

מפקד מז”י, האלוף סמי תורג’מן שביקר אף הוא בשטח התרגיל העלה את רף הציפיות מהעוצבה. “העוצבה היא עוצבה סדירה שצריכה להטביע את חותמה על שאר יחידות הצבא” הצהיר תורג’מן. “איכות הלוחמים והמפקדים, אמצעי הלחימה שהועמדו לרשותה והאימונים והתרגילים אותה היא מבצעת מחייבים אותה לעמוד באתגר זה. זוהי עוצבת הכרעה ומתפקידה לממש את המאמץ העיקרי של המלחמה הבאה”.
כמו כן, גם הקתמ”ר החדש, תא”ל רועי ריפטין, לא נפקד מהתרגיל. “בתרגיל עוצבתי זה מאש מוכיחה שהיא נמצאת לפני המחנה. זהו תרגיל של אחת מעוצבות החוד של הצבא כאשר בפועל החלק באש חיה מוטל על כתפי עוצבת ‘עמוד האש’ בלבד. בתרגיל זה אנחנו מפעילים מערכים שונים ומשלבים ביניהם, הן בתחום מערכות שליטה ובקרה והן בתחום אמצעי לחימה חדשניים, הסינרגיה שלהם עם ההון האנושי היא שתקבע את הצלחת העוצבה”.

אל”מ זילברמן שסיכם את המשימה דיבר על המסר שזהה בתרגיל ובמלחמה: “אנחנו מתמרנים ונלחמים כדי לעצור את האש על העורף האזרחי של מדינת ישראל. אנחנו נלחמים על הבית – עד כמה שזה נשמע שחוק וקלישאי זה לא אומר שזה לא נכון. התרגיל מדמה מתאר אופרטיבי שהעוצבה מיועדת להתמודד עמו, הן בהיבט של טופוגרפיה בעייתית והן בהיבט של אזורים בעלי צפיפות אוכלוסייה.
“האש בעוצבה, על המקצוענות שבה והיכולות שלה, תאפשר לעוצבת העל שלנו לבצע את משימתה!”