“לכבות את האור” על תאופיק

הכפר הסורי תאופיק בדרום רמת הגולן סומן כבסיס לפעולות סוריות, אשר ממנו יצאו תקיפות הצבא הסורי על מספר קיבוצים באזור. ממשלת ישראל החליטה להרוס את הכפר – מבצע "חרגול" יצא לדרך, והפגזה ארטילרית כבדה סיפקה את הסחורה

מאת רס”ן (מיל’) סימן טוב שגיא     2015/04/13 - 16:53:13

30 בינואר חצו כוחות סוריים מזוינים את גבול האזור המפורז בצפון הארץ, כדי להחזיר את הסורים לגבולם. באזור תאופיק מול תל-קציר, התבצרו החיילים הסוריים בבונקרים ובמוצבים. עמדות פוזרו גם בשני חלקי הכפר, העליון והתחתון. מתאופיק נפתחה הרעה.
מבצע “חרגול”, הקרוי גם “פעולת תאופיק”, נערך בלילה שבין ה-31 בינואר וה-1 בפברואר 1960. מבחינת המסתייע, תכנית הפעילות הכילה 3 נדבכים: הראשון – הצבת חסימות בדרכים המוליכות אל זירת הקרב; השני – טיהור וכיבוש חירבת תאופיק התחתונה; השלישי – השלמת מלאכת הטיהור והפיצוץ על ידי כוח על זחל”מים. המטרה הייתה הריסת הכפר תאופיק, ששימש בסיס לפעילות הסורית.
על היעד הגנו שתי כיתות של חיילי המשמר הלאומי. מעליו היו מוצבים גדולים אחרים ובהם נשק אוטומטי ותותחים ארוכי טווח. הכפר נכבש מיד בלא קרב, ועמדות הסורים פוצצו ונהרסו.
במהלך הפעולה התערבו המוצבים הסוריים הסמוכים והופעלה הארטילריה הסורית על הכוחות התוקפים ועל יישובי הסביבה – תל קציר, האון, עין גב ומעגן.
לפעולה הרגלית קדמה הפגזה כבדה על תאופיק. גדוד “רשף” חטף אש נ”ס בלתי יעילה. במהלך הפעולה האיר זרקור סורי ענק את השטח במטרה לאתר כוחות ישראלים סביב הכפר. מפקד הכוח ביקש: “לכבות את האור” מפני שהוא מפריע לו. הועברה הוראה לגדוד “שפיפון” ותוך כמה דקות, ירה תותח בכינון ישיר, פגע בו ושיתק אותו.
כוחות צה”ל נסוגו בסיוע אש התותחים ושבו לשטח ישראל.
הארטילריה המשיכה בהפגזה כבדה על חירבת תאופיק העליונה ועל הסוללות הסוריות.
עיקרי תוכנית האש היו: ראשית, הכנה ארטילרית לא תבוצע, העדפה לאש נ”ס; שנית, מדיניות נ”ס פעילה על כל סוללת אויב המפריעה לכוחותינו; ושלישית, הוראות הטיווח והפתיחה באש הורו כי לא יבוצע טיווח, אלא ירי מחושב בלבד.
במהלך המבצע התגלתה סטייה של 500 מטר בשטח. התברר שהייתה טעות של 2 מעלות בהעתקת נתוני יתד הכיוון. המסקנה הייתה שיותר לא מעתיקים נתונים אלא מצלמים את מסמך המקור.
בפעולה נפלו ארבעה חיילים (סג”מ ד”ר יהושע אשכנזי, רב”ט חנן בן שלום, טור יעקב אורפלי וטור דב שנבל) ו-17 נפצעו. שני חיילים (סגן אורי כהן וסגן אמיר דרורי) זכו בצל”ש הרמטכ”ל על גילוי תושייה ומנהיגות בקרב (בשנת 1973 הפכו הצל”שים לעיטור העוז).
הסורים הודיעו על 9 הרוגים ו-15 פצועים. הסורים הכריזו על “ניצחון”, אבל בחודשיים הבאים גילתה מתינות יחסית.