אלביט תבנה את התותח העתידי של צה”ל

לאחר תקופת בחינה ארוכה במשרד הביטחון, אלביט מערכות נבחרה לייצר לצה"ל את תותחי העתיד. עלות הפרויקט מוערכת בכ-2 מיליארד שקלים

מערכת תמיד תותחן     2017/04/04 - 16:23:04

לאחר שבחן את כל החלופות הפוטנציאליות, החליט משרד הביטחון לממש את פרויקט הפיתוח וההצטיידות בתותח העתידי של צה”ל בחברת ‘אלביט מערכות’, במפעל התותחים של החברה ביוקנעם. עלות הפרויקט מוערכת בכ-2 מיליארד שקלים.
במהלך החודשים האחרונים בוצע ניתוח החלופות וגיבוש ההמלצה למנכ”ל משרד הביטחון על-ידי הועדה לבחירת מפתחים במפא”ת אשר קיבלה חוות דעת מקצועיות רבות מכל גורמי מערכת הביטחון הרלוונטיים.
כזכור, כבר בחודש ספטמבר 2016 דווח כי המטה הכללי של צה”ל החליט להצטייד בתומ”ת חדש. עוד דווח אז, כי חברת אלביט מערכות זכתה במכרז מקדים לייצור מדגים לתותח החדש.
התומ״ת החדש אותו מציעה אלביט יהיה מבוסס על ה”אטמוס”, שהוצג גם בכנס האש האחרון של ישראל דיפנס ועמותת יד התותחנים. התותח החדש – בקוטר 155 מ”מ, אורך קנה בן 52 קליברים – מורכב על משאית בעלת עבירות גבוהה, עם זחלים על גבי גלגלים, תלוי בבחירת הצבא הרוכש, ויש בו שילוב בין פלטפורמה זולה יחסית עם מערכת נשק מתקדמת ממוחשבת. את מערכת ה”אטמוס” ניתן להתקין על משאיות שונות, והדבר מאפשר גמישות רבה. על המשאית מתקינים את כל הדרוש לתותח, כולל מערכת בקרת אש ומערכת ליצירת חשמל הדרושה להפעלת כל מערכות העזר. מערכת ה”אטמוס” היא מודולארית, מה שמאפשר להתקין אותה על כל פלטפורמה. למערכת ה”אטמוס” יש מחשב טקטי, מערכת ניווט אינרציאלית (INS), מערכת מכ”ם לבדיקת מהירות הלוע של התותח ומערכות ראייה ליום ולילה כדי לאתר מטרות באופן עצמאי.
בחודש ינואר השנה דווח על החרפה במאבק בין התעשיות הביטחוניות על פרויקט התומ”ת הבא של צה״ל, כאשר מנכ״ל התעשייה האווירית יוסי וייס הופיע בפני ועדה של מפא״ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, בניסיון לשכנע לפתוח את ייצור התותח למכרז.  
ממשרד הביטחון נמסר אז כי “מימוש הפרויקט לפיתוח תומ”ת עתידי עבור צה”ל נמצא בבחינה בוועדה לבחירת מפתחים במפא”ת. המלצות הוועדה, עם סיום עבודתה, יובאו לדיון אצל מנכ”ל משרד הביטחון”.
כעת, כאמור, מסתמן כי נפלה ההחלטה, וחברת אלביט מערכות היא זו שתייצר את תותחי העתיד של צה”ל.
 
פרסום ראשון באתר ישראל דיפנס.