הכירו את התומ"ת הבא של חיל התותחנים

פרויקט העל החדש של זרוע היבשה בצה"ל מתבצע בימים אלה במפעל אלביט מערכות ביוקנעם. ריאיון מיוחד עם סמנכ"ל מערכות יבשה באלביט, בועז כהן, על התומ"ת החדש של חיל התותחנים שעתיד להחליף את מערך ה"דוהר" 

מאת עמיר רפפורט

צילום באדיבות אלביט מערכות

השבוע אישר שר הביטחון אביגדור ליברמן, בהתאם להמלצת צה"ל ומנכ"ל משרד הביטחון, תכנית הצטיידות בתותח חדש למערך הקני של חיל התותחנים.

פיתוח התותח המתנייע (התומ"ת) החדש הוא אחד הפרויקטים המרכזיים של חברת אלביט מערכות. מדובר בפרויקט שיצא לדרך כתכנית הצטיידות מרכזית לזרוע היבשה, לאחר עיכובים של שנים (למעשה, כבר בימי סולתם, בשנות ה-80 של המאה שעברה, תוכנן ביוקנעם פיתוח תותח חדיש תחת השם "שולף". הפרויקט ההוא לא יושם מעולם, אבל חברות גרמניות יישמו את הטכנולוגיה שלו, לטובת פיתוח וייצור תותחי פנצר 2000, שנמכרים בכל העולם).

30 שנה אחרי, זכתה אלביט מערכות בפיתוח התומ"ת החדש כפרויקט מרכזי, גם מבחינת המנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת), לאחר שגברה על הצעות אחרות, ובהן שיתוף פעולה של התעשייה האווירית והחברה הגרמנית KMW.

ההחלטה על זכייתה של אלביט מערכות אושרה באפריל 2017 על ידי מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') אודי אדם. גורמים במשרד הביטחון אמרו על ההחלטה כי "ניתוח החלופות וגיבוש ההמלצה למנכ''ל משרד הביטחון, בוצעו על-ידי הוועדה לבחירת מפתחים במפא''ת, אשר קיבלה חוות דעת מקצועיות רבות מכל גורמי מערכת הביטחון הרלוונטיים".

במקביל לזכייה, נכנס פרויקט התותח להילוך גבוה, כולל סדרה של ניסויי ירי, שהחלו באביב 2017, ויימשכו אל תוך הקיץ. את הפרויקט מובילה מנהלת מיוחדת באלביט מערכות, בראשותו של עופר צוריאל. אב הטיפוס של התותח החדש כבר מוצב בלב המפעל ביוקנעם, אבל נכון לאפריל 2017, החברה עדיין לא אפשרה לצלם ולחשוף אותו.

עם זאת, הרבה כבר ניתן לספר: התומ"ת החדש יחליף בצה"ל את תותחי ה"דוהר",M-109, שהגיעו לצה"ל מארצות הברית בשנות ה-70 של המאה שעברה, וצה"ל מתח את השימוש בהם מעל ומעבר לגבולות האפשר.

להבדיל מה"דוהר" המיושן, התותח החדש יהיה אוטונומי ואוטומטי לחלוטין, הקנה שלו יהיה בקוטר 155 מ"מ (אורך קנה 52 קליברים), שיאפשר טווח ירי של 40 קילומטר. למרות שאדם אחד יוכל להפעיל את התותח, סביב להניח שהצוות שלו ימנה כ-3-6 אנשים, לעומת 10 לוחמים שמפעילים כל "דוהר" כיום.

צה"ל לא החליט עדיין האם התומ"ת החדש ינוע על גבי רכב גלגלי או זחלי, ובהחלט יכול להיות שהוא יהיה ורסטילי.

"הפלטפורמה פחות חשובה", מציינים באלביט. מה שחשוב באמת זה שהתומ"ת החדש יהפוך לכלי מלחמה, שמתאים גם לסביבת לחימה מודרנית, שמתאפיינת באזורים אורבניים ובאויב שקשה מאוד לראות אותו. לעיתים קרובות האויב נעלם מהמסכים שניות אחדות אחרי שהוא צץ בהם. 

התותח החדש יוכל לאפשר פגיעה מהירה מאוד גם בדיוק של מטרים בודדים, בזכות שילוב מרעום מדויק חדש, שמפותח במקביל עבור חיל התותחנים על ידי התעשייה האווירית. חברת תעש מערכות משולבת בפרויקט התומ"ת החדש, בפיתוח ובייצור של חומר נפץ הודף (חנ"ה), שיהיה מודולרי, ויאפשר ירי בקצב האש המהיר.

על פי אפיונו, התומ"ת החדש יכלול מערכת טעינה רובוטית ואוטונומית לחלוטין. למעשה, לא יהיה שום חייל בתוך תא התומ"ת, ממש כמו שאין לוחמים בתאי השיגור של רקטות "מנתץ" (MLRS). מערכת הטעינה תדע לקחת את הפגז המתאים, לחמש אותו במרעום הדרוש, ולהוביל אותו עצמאית אל קנה התותח. כל תותח יהיה יחידת אש עצמאית, ויעביר את כל נתונים אל מרכז שליטה שיכול להיות מרוחק מאוד ממנו. מחזור הטעינה והרתיעה המהיר הוא שקובע את קצב האש, ולמעשה אין שום מגבלה לשמר קצב של 8 פגזים בדקה, כל עוד יש לרשות התומ"ת די תחמושת מתאימה. כיוון שהירי אוטומטי לחלוטין, איש מהלוחמים לא יתעייף. גם קנה התומ"ת יחזיק מעמד בקצב האש המוגבר. 

באלביט אומרים כי שילוב יכולות התומ"ת החדש עם המרעום המדויק מתוצרת התעשייה האווירית, הוא הרבה יותר ממהפכה בשדה הקרב, הודות למעבר לשילוב התותחים במתארי הלחימה המודרניים, שכיום תותחים לא יכולים לקחת בהם חלק, בשל חשש מפגיעה בבלתי מעורבים, "שילוב המרעום מפחית את הצורך בפגזים כדי לפגוע בכל מטרה ומגדיל את האפקטיביות של כל ירי".

במקביל להפיכת התומ"ת לאמצעי אש מדויק, ישמר חיל התותחנים את התומ"ת גם כ-"שנשק סטטיסטי", כאשר יעשה שימוש במרעומים "רגילים" ולא מדויקים. לירי סטטיסטי נמצאו יתרונות מובהקים על פני אש מדויקת לצורך שיבוש פעולות האויב בתא שטח שאינו נקודתי (נמצא כי כאשר האויב מצפה מצה"ל רק לירי מדויק מאוד, הוא אינו חושש לשגר אש לעבר שטח ישראל ממקום סמוך. למעשה, מדובר באחד מלקחי לחימת "צוק איתן" ברצועת עזה בקיץ 2014).

 

הריאיון המלא פורסם לראשונה במגזין ישראל דיפנס.